keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Keppiä vai porkkanaa?

Polkaistaanpa uusi vuosi vihdoin käyntiin bloginkin puolella. Täällä ollaan melko perinteisesti uuden vuoden tuumissa hylkäämässä niitä kehnompia elämäntapoja taas kerran. Syksyllä saadut labratulokset olivat sen verran karut, että oli pakko tehdä jotakin. Jätin jo syksyllä pois täysrasvaiset juustot ja siirryin 17-prosenttisiin. Laitan leivälle Beceliä ja jotain vihanneksia, mieluiten paprikaa. Jouluna tuli kyllä vedettyä suklaata ja muuta mässyä kaksin käsin. 

Mietin motivaation merkitystä - ei taida sydänkohtauksen pelko kauheasti potkia liikeelle ja valitsemaan kevyempiä tuotteita kaupassa, vai potkisiko kuitenkin? Olisiko joku positiivisempi juttu motivoivampi, ettei mene hampaat irvessä ja kauhu kurkussa liikkumiseksi? Sain lääkäriltä vuoden aikaa alentaa kolesteroliarvoja liikunnalla ja ruokavaliolla. Labralähete on jo kirjattu lokakuulle 2016 - jos silloin arvot eivät ole laskeneet, saatan saada lääkkeet. Sitä en halua! Olen vuodesta 2012 merkannut liikahtelujani Heiaheiaan. Samoin painon ja vyötärönympäryksen. Vyötärö onkin kaventunut jo melkein 20 cm, hitaasti mutta varmasti. Olen käynyt kävelemässä ja nyt myös vesijuoksemassa, mikä on puuduttavan tylsää, mutta saa siitä ainakin jalat spagetiksi. En ehkä saakaan sydäninfarktia nelikymppisenä? 

Lenkillä ehtii jonkun kuvankin räpsäisemään. Harmaa merimaisema päivältä, jolloin vihdoin alkoi sataa lunta.

Ja uimaranta -18°C pakkasessa. Toppahousut ensi kerralla jalkaan.

10 kommenttia:

  1. Tsemppiää vaan liikuntaan ja terveelliseen elämään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Huomenna vähintään 30 min. lenkki, kun on pakko mennä kauppaan. Hurja pakkanen kyllä tiedossa, mutta kai sitä pärjää, kun pukeutuu kunnolla.

      Poista
  2. Samaa ruokailutottumusten muutosta yritetän täällä, toisaalta joulun ähky antoi kyllä ponttakin sille, että nyt on ihan kiva keventää. Ulkona en näillä pakkasilla kovin pitkiä aikoja viihdy vaikka aurinkoiset pakkashuurteiset päivät ovatkin kaunista kuvattavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakkanen tuntui tänään miedolta, vaikka oli -16°C. Olisinko jo tottunut kylmyyteen? Ei tuolla silti kovin pitkiä aikoja viihdy ulkona.

      Poista
  3. Hienoa, että olet edistynyt terveystavoitteissasi jo noinkin paljon, lähes 20 cm vyötäröltä on huima suoritus! Minähän olen kirjoittanut blogissani kolesterolista ym. hyvinkin paljon tärkkelyssarjassa, eli tiedät ainakin, mistä saa tietoa, jos haluat karsia rasvan määrää ja siirtyä entistäkin kasvispainotteisempaan ruokavalioon. Paljon tsemppiä yrityksiisi; uskon, että pystyt vaikka mihin, kun olet jo nyt saanut tulosta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Hitaasti kun etenee, tulee tuloksia. Pääsiäispaaston aikana tulee syötyä melkein vegaanisesti. Pitääkin selata blogisi vanhempia postauksia.

      Poista
  4. Suosittelen vilkaisemaan: http://patrikborg.blogspot.fi/

    Liikunnasta ja ruokavaliosta stressaaminen sekä tiukat rajoitukset johtavat vain niihin "repsahduksiin", joista puolestaan ahdistuu entistä enemmän.

    Tämä varoituksen sanana, vaikka ymmärrän kolesteroliarvojen pelkäämisen paremmin kuin hyvin. Itsekin olen koettanut vähentää kovia rasvoja.

    Uskon, että liikkumiseen motivoi parhaiten nautinto. Ei siis pakko, vaan se, että tekee jotain omasta mielestä kivaa.:)

    Ja samoin ruokavalion suhteen omasta mielestäni tekee hyvää pari asiaa: että syö tarpeeksi, vatsan sopivasti täyteen. Ja että ruoka maistuu hyvältä.

    Omia yrityksiäni kuvastaa esim: http://paperiajamustetta.blogspot.fi/2015/05/gluteenitonta-pastaa-parvekkeella.html ja http://paperiajamustetta.blogspot.fi/2015/12/kananmunattomat-muffinssit.html (ruokaöljyn käyttö leivonnassa, kananmunat jätän pois allergian vuoksi).

    Itselleni väsymys ja stressi ovat kaksi ikävää tekijää, joiden vuoksi tulee myös mässäiltyä epäterveellisiä ruokia. Eikä jaksa ylipäänsä laittaa mitään, mutta kun moniallergikolle ei ole juurikaan tarjolla valmisruokia. Etenkään lähikaupassa.:( Olisi kiva löytää mikroateria, mitä pystyn syömään, koska se olisi parempi kuin kanansiivet tai sipsipussi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Mulla on ollut aina se vika, etten saa liikunnasta juurikaan nautintoa. En koe mitään suurta endorfiinihuumaa, joten motivaatio liikkumiseen on ollut aina vähän hukasssa. Mutta vesiliikunta on kivaa kyllä, ja nyt tammikuussa alkaa luovan tanssin ja liikeilmaisun kurssi, joka on mulle jotain ihan uutta. Joulu"loman" aikana on kyllä alkanut liikkumattomuus tuntua turhauttavalta, ehkä ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, joten on ollut (melkein) ilo ihan vaan liikkua, kävellä.

      Poista
  5. Oletko kokeillut mitään muita terveyteen/ liikkumiseen liittyviä palveluja tai appseja tuon Heiaheian lisäksi? Onko siitä/ niistä ollut mitään hyötyä?
    Kyselen kun tämä liittyy vähän omaan elämään sillä tavalla, että olen kohta aloittamassa mukana yhdessä yhdessä terveyspeliprojektissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa en ole kokeillut. Meal Tracker, jossa valokuvataan syötävät ateriat, voisi olla sopiva, koska olen aika visuaalinen ihminen. Mutta en tiedä onko se vähän höpö kuitenkin? Heiaheiassa tosiaan olen ja kannustimena taskussa nakuttaa ihan vanhanaikainen Omronin askelmittari. :) Terveyspeli kuulostaa kiinnostavalta!

      Poista