torstai 13. elokuuta 2015

Kuusi hyvän arjen peruspilaria

Runotalon Sarin blogista löysin haasteen kertoa kuusi hyvän arjen peruspilaria. Pysähdyin miettimään omaa arkeani kannattelevia asioita. Jos nappaatte haasteen, käykää vinkkaamassa siitä Runotalon blogiin kommenttilaatikkoon.



1. Ruoka. Niin se vain on, että hyvä ruoka ja parempi mieli kulkevat käsi kädessä. Tässä asiassa minulla olisi petrattavaa - ruoka-ajoista voisi pitää oikeasti kiinni. Toisaalta ruoan laatuunkin voisin panostaa. Olen ollut 20 vuotta kasvissyöjä (lakto-ovo-vege). Se ei tietenkään tarkoita suoraan terveellistä ruokavaliota. Tiedän syöväni usein liian yksipuolisesti. Ruoka ei ole ollut minulle koskaan mikään intohimo suuntaan tai toiseen.

2. Listat ja suunnittelu. Kerroinkin jo hiukan aiemmin tekeväni nykyään viikon ruokalistan etukäteen. Sen pohjalta teen kauppalistan. Minulla on tietokoneella myös kirjanpito kuluvan ja seuraavan kuun menoista ja tuloista. Päivitän sitä aina kun olen ostanut jotain. Käytän myös ortodoksista taskukalenteria. Se toimii minulla paremmin kuin esimerkiksi kännykän kalenteri.

3. Toimiva ja siisti koti. Tämä olisi se tavoite, johon pääsen liian harvoin. Rutiinien ylläpitäminen on raskasta, mutta toisaalta palkitsevaa.

4. Luovat puuhat. Museokortti on ollut ihan ehdoton hankinta. Taiteilut, käsityöt, lukeminen ja suomentaminen... olisipa (vielä) enemmän aikaa!



5. Rukous. Joku viisaampi sanoi joskus, että kun rukous on hyvin, kaikki on hyvin. Aamurukoukset ovat minulle melkein mahdottomuus, olen niin aamutorkku ja -äkeä. Iltarukoukset luen ikonien edessä. Jumalan läsnäolon muistaminenkin on rukousta.

6. Yhdessä- ja yksinolon tasapaino. Olen ekstrovertti, luulisin, ja tunnen itseni aika helposti yksinäiseksi. Tarvitsen silti myös yksinoloa etenkin oltuani pitkään suuressa ihmisjoukossa.

4 kommenttia:

  1. Hyviä peruspilareita - olin kirjoittamassa kivijalkoja - se on niin sama asia, näiden päälle voi rakentaa hyvää arkea. Viikon menusuunnitelmasta on iso ilo kun sen saisi aikaiseksi. Minulla on kausittaista onnistuminen ja tuntuu, että kun toinen asia on kunnossa niin toinen jo unohtuu :) Ihanat kuvat, varsinkin tuo nappipurkki on luovuutta elvyttävä <3 Kiva, että lähdit haasteeseen mukaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos haasteesta, tämä laittoi ajattelemaan asioita ja oman arjen hallintaa.

      Poista
  2. No siinähän ne! Hyvät pilarit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näillä pärjää. Ja seiskaksi vielä LEPO, se taisi unohtua. :)

      Poista