maanantai 22. joulukuuta 2014

Leikekirjani - tunnelmapaloja

Olkoon tämä pieni joululahjani teille. Ja puuhaidea vaikka joulunpyhinä aloitettavaksi: tee leikekirja! Oma leikekirjani on koottu ihan tavalliseen vihreäkantiseen vihkoon, jonka sivun koko on A4. Vihkoni on ruutusivuinen - nyt viisaampana valitsisin tukevampikantisen blankovihkon, mutta kelpaa tämäkin. Kierresidonta on plussaa, vihkosta tulee kuitenkin melko muhkea ajan kuluessa, kun siihen liimailee kaikennäköistä.

Tästä sivusta kaikki lähti liikeelle noin viisi vuotta sitten. Olen kerännyt hiljalleen ensimmäiselle sivulle lehdistä leikattuja kuvia, joissa kädet pitelevät jotakin: kiviä, perunoita, hedelmiä... Kädet ovat minusta kauniita ja ne kertovat paljon ihmisestä.


Jokaisen sivun tai aukeaman olen pyrkinyt rakentamaan jonkin teeman ympärille. On vesi- ja jouluteemaista sivua. Tärkeintä on kuitenkin aina tunnelma. Kerään jatkuvasti lehdistä talteen kuvia, joita voin käyttää leikekirjassani. Niitä on yksi muovitaskullinen täynnä. Voi Hyvin -lehdestä löysi ennen loistavaa materiaalia, mutta lehden linja on muuttunut ja valitettavasti sopivia kuvia löytää harvemmin. Itselleni ei tule kuvalehtiä, mutta saan niitä siskolta ja joskus teen löytöjä ihan lehtiroskiksestakin. Tällä sivulla on kotoisia kuvia...


... ja täällä fiilistellään syksyä ja talven alkua. En kerää sanoja ja tekstejä leikekirjaan, vaikka sellainenkin vihko toimii varmasti hyvin. Omat vihkon sivuni ovat kuvakollaaseja.


Tämän maalaiselämää kuvaavan sivun leikkeet taisivat kaikki olla samasta lehtiartikkelista. Tunnelma puhutteli, raukeat kotieläimet, villasukat pyykkinarulla ja vanhan ajan meininki. Oikeasti olen kaupunkilainen perinpohjin, mutta leikekirjassa voi leikitellä kaikenlaisilla ajatuksilla...


Kaksi viimeistä kuvaa ovat tänään kokoamastani aukeamasta. Avainsanoinani olivat runsaus ja pinkki/punainen väri. Ehkä ripaus eksotiikkaa ja matkamuistoja maailmalta?


Joskus lisäilen myöhemmin pieniä kuvia jo aiemmin tehtyyn sivuun, jos löydän jotain sopivaa. Tämä sivu ehkä tulee vielä saamaan jonkin lisäyksen. Sen tietää kyllä sitten, kun sivu on lopullisesti valmis.


Leikekirjan kokoaminen ja selaileminen on rauhoittavaa. Sen sivuille kerään vain kauneutta ja rauhaa huokuvia kuvia, kaikkea mikä minua miellyttää. Pakopaikka arjesta voi olla näinkin pieni ja lähellä.

16 kommenttia:

  1. Hienoja sivuja. Tuo olisi niin ihanaa puuhaa, mutta minä tuskastun aina kesken ja hukkaan kuvat.
    Rauhaisaa ja tunnelmallista joulua :)

    TTosi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on kissa (tietysti) jyrsinyt vihkon kantta ja muovitaskua, jossa säilytän leikkeet. ;) Joulurauhaa!

      Poista
  2. Oi, onpa kauniita kollaasisivuja! Kiva kun jaoit nämä blogiisi,

    Mukavaa joulun aikaa!

    VastaaPoista
  3. Hieno leikekirja sulla :) Mä kans leikkelen & keräilen kuvia... sisustan niillä myös seinäni!
    Mukavaa joulua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seiniin asti minä en ole vielä päässytkään. Mua harmittaa, kun en löydä enää niin usein kivoja kuvia lehdistä, mutta hiljalleen kerään niitä. Hyvää joulua!

      Poista
  4. Olet tehnyt tosi kauniisti ja huolella. Oli kiva katsella sivujasi. Minä uskon, että leikekirjan tekeminen on hyväksi mielelle ja voisi jopa auttaa ymmärtämään omaa itseä. Tässä sinun jutussa on paljon samaa kuin aarrekarttailussa, jossa tehdään tunnelmakarttoja. Ihania jouluhetkiä sinulle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kivasta kommentista, Sari! Ihanaa ja tunnelmallista joulua sinullekin!

      Poista
  5. Kiitos tästä! Rentouttava ja kaunis kirja. Erittäin varteenotettava vinkki minullekin :)
    Seesteistä Joulua Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tarvita kuin vihko, sakset ja liimapuikko. Ja tietty kuvalehtiä. :) Siitä vaan puuhiin! Jouluntoivotukset sinullekin!

      Poista
  6. Tässä on jotain samaa ideaa kuin sellaisessa turvapurkissa, johon voi kerätä kuvia, esineitä tms. Joista tulee hyviä muistoja tai jotka saavat aikaan olon, että olen tärkeä. Minun pitäisi valmistaa sellainen, sitä suositeltiin kun oli tämä vaikea syksy. Ajattelin tekeväni omasta "purkista" albumin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on hei sellainen purkki, lääkäri suositteli mulle sellaista ja itse asiassa antoi kolme pientä juttuakin säilytettäväksi siihen purkkiin, tai oikeastaan mulla se on metallirasia. :)

      Poista
    2. Jee, mahtavaa! Ajattelin, että on ihan turhaa kirjoittaa tämä kommentti, kun ei tästä kukaan tajua, mikä ihmeen turvapurkki. Mutta sinä tiesitkin heti mistä on kyse!

      Poista
    3. Haha!! Kyllä! Mulla purkkiin kuuluisi myös virkkaustyö ja värityskirja ja tussit, mutta ne ei mahdu sinne. Pitää kai tehdä kokonainen turvanurkkaus tavaroineen.

      Poista